Wednesday, April 01, 2009

Poligami


aku baru lps tgk Ally kt tv3 td. citer pasal poligami. awal² tue die tanyer laa pendapat para isteri kt Malaysia nie, kalau husband dorang nk kawen lg dorang nk bg x. ade laa sorang isteri nie mmg cool gyler yg bagi husband die kawen lg dengan alasan yg bagus. haha. tue aku xnak komen pn. aku nk tulis pasal kebanyakan jawapan yg para isteri nie bagi. ade satu tue die ckp "bagi saya xder istilah poligami". xder?

Rasulullah tue mcm maner? ape jadi sunnah? nk tolak? ape hukum menolak sunnah? xtau? blur? mak bapak xcukup bg didikan agama ker? atau bodoh sombong?

sori aku agak kasar sikit memerli sekarang sbb aku rase mcm makin lame kita makin hanyut dengan teori Islam liberal. aku pn xpandai. aku tau. tp...

kebanyakan wanita sekarang kerap menolak poligami dengan mcm² alasan. menindas kaum wanita adalah yang paling popular aku rase, walaupun kalau ditanya tentang penindasan itu, kebanyakannya masih lg blur dengan ape yg dorang ckp. haha. bg aku bile sesuatu tue adalah sunnah dr Nabi, saper kita nk menolak? saper kita nk melawan? tp bg lelaki pulak, xboley laa suka² nk kawen lg. tentu² ade syarat² dan terma² die. bile nabi menjadikan sesuatu itu sunnah, xmungkin sesuatu itu adalah negatif. apa yang nabi sampaikan itu dari Allah. mana mungkin Allah menyuruh hambanya melakukan sesuatu yang jijik seperti menindas wanita?

bagi aku, dan nasihat aku kepada orang yang baca blog aku nie, bila berkaitan dengan hukum, lebih baik diam bila xtau.
murtad itu 3 cara, satu nya melalui lisan. kan?

5 comments:

t.Y.a said...

u mmg skekn poligami..
huhuw..
yelah2..
s long s u know ur limits n be fair..
manage ur time..
but not for now..

Robert said...

ini bukan masalh suka atau tidak?
paham?
dan bukan semua orang 'boleh' poligami..
paham?

Nabilah Kamarul said...

Aicohh, tak macam abang aku pun ni. Haha ;p

Robert said...

LOL

sumere said...

.........