Saturday, December 19, 2009

Satu Muharam Detik Permulaan

ok mari kita berbincang tentang ma'al hijrah. atau awal muharam. atau new year tahun Islam. hehe.
so ade lah 5-6 orang yang sibuk2 tanye aku dah doa awal dan akhir tahun ke belom malam kelmarin(khamis). so aku macam malas nk jawab, buat bodoh jer laa.
tetibe tadi aku mcm terpikir, apsal awal tahun nk kene doa2 plak? doa khusus awal tahun? wajib? sunat?
sebab ape, aku mcm terpikir kalau doa awal tahun tue ibadah wajib, atau sunat, atau wutever mesti dtg dr Allah atau Nabi kan. tp masalahnye skang kalau pikir secara logiknya, tahun Islam nie muncul lepas Nabi. di buat masa zaman Umar. apa logiknya ibadah sunat(doa awal tahun) muncul selepas zaman nabi? siapa yang sunatkan? pelik x?
cuma menyatakan pandangan naif sahaja..

4 comments:

bonekagedix said...

slalo pk out of box ni .
xmcm jammed ke nk pk sume 2 :D

Robert said...

haha. xde jammed nye.

bonekagedix said...

bgoz gk u pk , sbb org len xpk pnye :)

Robert said...

diorang pk. cuma xluah kan jer.
=)