Tuesday, December 07, 2010

Satu Muharam Detik Permulaan.

(Ulang siar dari post terdahulu sempena Ma'al Hijrah)

ok mari kita berbincang tentang ma'al hijrah. atau awal muharam. atau new year tahun Islam. hehe.
so ade lah 5-6 orang yang sibuk2 tanye aku dah doa awal dan akhir tahun ke belom malam kelmarin(khamis). so aku macam malas nk jawab, buat bodoh jer laa.
tetibe tadi aku mcm terpikir, apsal awal tahun nk kene doa2 plak? doa khusus awal tahun? wajib? sunat?
sebab ape, aku mcm terpikir kalau doa awal tahun tue ibadah wajib, atau sunat, atau wutever mesti dtg dr Allah atau Nabi kan. tp masalahnye skang kalau pikir secara logiknya, tahun Islam nie muncul lepas Nabi. di buat masa zaman Umar. apa logiknya ibadah sunat(doa awal tahun) muncul selepas zaman nabi? siapa yang sunatkan? pelik x?
cuma menyatakan pandangan naif sahaja..

2 comments:

AkuMuzikFilem said...

''nice blog''..haha cam haram.. buat lebih xpe zul, bukan haram pun..

AkuMuzikFilem said...

mana entri baru kau zul?? tahun baru dah masuk ni. xd citer ke?